Parempaan liikenneturvallisuuteen

Hälyttävästi kasvaneiden onnettomuuslukujen johdosta tieliikenneturvallisuus on puhuttanut viime aikoina poikkeuksellisen paljon. Hallitus on myös nostanut asian erityiseen tarkasteluun aikomuksenaan puuttua rattijuopumukseen entistä tiukemmin ja lisätä valvontaa. Tämän ohella varsinkin nuorten ajotapoihin on tarkoitus kiinnittää huomiota.

Sisäministeri Anne Holmlundin, liikenneministeri Anu Vehviläisen, oikeusministeri Tuija Braxin ja peruspalveluministeri Paula Risikon yhteistyönä esiteltiinkin viime viikolla koko joukko toimenpiteitä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Mm. alkolukko on tulossa ajo-oikeuden ehdoksi rattijuopumuksen uusijoille ja automaattista liikennevalvontaa on tarkoitus lisätä ja kehittää.

Tieliikenteessä menehtyi 252 ihmistä elokuun loppuun mennessä. Se on 50 enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Erityisesti nuorten onnettomuudet ovat lisääntyneet. Rattijuopumusonnettomuuksissa on kuollut 60 ihmistä eli 25 ihmistä enemmän kuin viime vuonna.

Tilanne on haasteellinen niin poliisille kuin muillekin viranomaisille. Liikenteeseen osallisten asenteiden muutos on luonnollisesti tärkeimmässä asemassa, mutta tarvitaan myös entistä tiiviimpää yhteistyötä ja tehokkaampia rangaistuksia, jotka viestisivät asian vakavuudesta.

Yhtenä esimerkkinä ministerit ovat selvityttämässä kuntien mahdollisuutta osallistua liikennevalvontaan ja rikesakkojen lähettämiseen. Pohdinnassa on mm. antaa kunnalle oikeus lähettää rikesakko ylinopeutta ajaneen ajoneuvon haltijalle. Jos ajoneuvon haltija vastustaisi rikesakkoa, asian käsittelisi ja tutkinnan hoitaisi poliisi, kuten nykyisinkin.

Toiseksi on tarkoitus tehostaa välitöntä puuttumista kiinnijääneiden rattijuoppojen päihdeongelmaan poliisin ja sosiaalitoimen välillä. Erityisesti ajokorttitarkastusten yhteydessä alkoholinkäyttö on määrä ottaa aina puheeksi, jotta voitaisiin tunnistaa riskikulutus ja neuvoa vähentämään alkoholinkäyttöä.

Viimesijaisimman ehkäisykeinon, auton takavarikoinnin, käytännöt on niin ikään aikomus laittaa suurennuslasin alle. Pyrkimyksenä on lisätä käytäntöjen yhtenäisyyttä koko maassa siten, että syyttäjät vaatisivat toistuvasti rattijuopumusrikokseen syyllistyneen kuljettajan autoa tuomittavaksi valtiolle menetetyksi. Korkein oikeus on vuonna 2005 kahdessa ennakkopäätöksessään linjannut tämän ns. konfiskaation käyttöä.

Ehkäpä vaativimpana mutta myös olennaisimpana tehtävänä on miettiä, miten me voisimme muuttaa ajokulttuuriamme. Tämä ei ole yksinomaan valtion tai kuntien vastuulla, vaan jokaisen meidän pään sisäinen asia. Kouluissa harjoitettava asennekasvatus on keskeistä mutta ei riittävää. Yksittäisillä kampanjoillakin on vaikea saada aikaan kestävää tulosta. Vanhemmilla ja muilla läheisillä onkin myös merkittävä rooli positiivisten ajotapojen juurruttamisessa.

Ulla Karvo
kansanedustaja (kok)


Copyright © 2007... Arctic Need Oy