Autoverotus uusiksi

Hyvät uutiset saavat harvoin paljon palstatilaa. Yksi näistä viime aikojen uutistulvaan hukkuneista positiivisista päätöksistä on autoverojärjestelmään tehtävä täysremontti, jonka seurauksena yli 80 prosenttia myynnissä olevista uusista autoista halpenee. Ensi vuoden alusta lähtien entistä useammalla suomalaisella on varaa ajaa nykyistä uudemmalla ja ennen kaikkea vähäpäästöisemmällä autolla.

Valtiovarainministeri Kataisen esittelemä auto- ja ajoneuvoverouudistus on ympäristöpainotuksestaan johtuen erittäin moderni ja uraa uurtava. Vastaavanlainen hiilidioksiditekijän huomioiva autoverojärjestelmä on käytössä toistaiseksi vain muutamassa muussa maassa maailmassa.

Jatkossa suomalainen kuluttaja ei hyödy autonsa vähäpäästöisyydestä pelkästään vuotuisen ajoneuvoveron maksun yhteydessä, kuten pääsääntöisesti muissa Euroopan maissa, vaan säästöä syntyy tuhansia euroja jo heti autokaupassa, mikäli valinta osuu vähäpäästöiseen autoon.

Kokoomus asetti viime kevättalvella käytyjen eduskuntavaalien alla tavoitteekseen auto- ja ajoneuvoverotuksen ajantasaistamisen. Sittemmin myös hallitusohjelmaan kirjattiin tavoite, jonka mukaan liikenteen verotusta kehitetään päästöjen vähentämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi. Lisäksi hallitusohjelmassa sovittiin, tavoitteidemme mukaisesti, että auto- ja ajoneuvoveron muutoksilla pyritään ohjaamaan kuluttajia valitsemaan vähän polttoainetta kuluttavia ajoneuvoja.

Nyt annettu hallituksen esitys toteuttaa hallitusohjelman kirjaukset. Esityksessä porrastetaan sekä vuotuinen ajoneuvovero että varsinainen auton hankinnan yhteydessä kannettava autovero ilmastonmuutokseen vaikuttavien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaan. Periaate on, että mitä pienemmät päästöt, sitä pienempi vero.

Kuluttajan näkökulmasta veron päästöihin sitominen tarkoittaa sitä, että vuotuinen käyttömaksu joko laskee tai nousee hieman. Alimmillaan vuotuinen käyttömaksu voi olla 20 euroa ja ylimmillään 600 euroa. Yleisimmin maksu asettuu noin 50 ja 250 euron välille. Asteikon ääripäihin asettuvat vain täysin päästöttömät ajoneuvot ja vastaavasti vanhempaan tekniikkaan perustuvat raskaat ns. superautot.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että vuotuinen vero alenee, mikäli ajoneuvon CO2 -päästöt ovat pienemmät kuin 180g/km. Nykyisellään vuotuinen käyttömaksu on 94,90 euroa ennen vuotta 1994 käyttöönotetusta ja 127,75 euroa 1.1.1994 tai sen jälkeen käyttöönotetusta ajoneuvosta.

Varsinaisen autoveron - eli veron, joka maksetaan auton rekisteröinnin yhteydessä - määräytyminen muuttuu jatkossa tyystin. Kuten vuotuisen ajoneuvoveron, myös uudistetun autoveron taso määräytyy tulevaisuudessa CO2 -päästöjen mukaan: mitä pienemmät CO2 -päästöt, sitä alhaisempi autovero. Tällä hetkellä auton kuluttajahinnasta autoveron osuus on keskimäärin noin 26 prosenttia. Jatkossa verotaso alenee keskimäärin noin 1/6:lla. Joidenkin autojen kohdalla veron osuus kuitenkin jopa puolittuu - yleisesti hinnat laskevat yli 80 prosentissa uusista autoista. Uusi autovero tulee siis päästöistä riippuen olemaan noin 10-40 prosenttia auton kuluttajahinnasta nykyisen 26 prosentin sijaan.

Autoilijan näkökulmasta uudistus mahdollistaa ja kannustaa entistä vähäpäästöisempien, turvallisempien, uudempien ja parempien autojen hankintaan. Kuluttajan kukkarossa tämä voi tarkoittaa tuhansien eurojen säästöä.

Suurimpia hiilidioksidipäästöjen aiheuttajia ovat kotitaloudet, teollisuus ja liikenne. Henkilöautojen CO2 -päästöt ovat Suomessa kaikkiaan 12 prosenttia. Yksityisautoilun osuutta päästöjen tuottajana ei voi siis väheksyä. Uusi auto- ja ajoneuvoverolainsäädäntö on pieni askel maailmalle, mutta merkittävä virstanpylväs Suomelle taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.

Ulla Karvo
kansanedustaja (kok)


Copyright © 2007... Arctic Need Oy