Hyvät kuulijat!

Täällä Ulla Karvo eduskunnasta. Aiheenani on tällä kertaa ajankohtaiset energia- ja ilmastoasiat.

Suomi on toteuttanut voimakkaasti uusiutuvien energialähteiden käyttöä. Tästä huolimatta EU nosti Suomen vaatimustasoa 38 %:iin eli lisäystä tuli lähes kymmenen prosenttiyksikköä. Aiemmalla panostuksella ei ollut ratkaisulle merkitystä. Suomen kilpailukyvyn kannalta velvoite on vähintäänkin haastava.

Jotta Suomi selviää uusista velvoitteistaan, kaikki mahdolliset keinot on otettava harkintaan.

Ensinnäkin turpeen hyödyntäminen uusiutuvana energianlähteenä edellyttää luokituksen muutosta. Hitaasti uusiutuvana käsiteltävä turve ei auta velvoitteiden täyttämisessä, joten Suomen on pyrittävä kansainvälisellä tasolla pikaisesti vaikuttamaan luokituksen muutokseen. Turve on ainoa fossiilinen polttoaine, jossa Suomi on omavarainen. Huomioimalla turpeen koko elinkaari, mukaan lukien turpeen käyttö, voidaan vähentää kasvihuonepäästöjä.

Toinen iso kysymys on vesivoiman hyödyntäminen. Oli hallitusohjelmassa vesilakia koskevasta yksimielisyydestä mikä kirjaus tahansa, vesivoiman lisärakentaminen on selvitettävä. Tilanne on muuttunut sitten hallitusneuvotteluiden. Ei voida katsoa, ettei uusilla EU:n päästövähennystarpeilla olisi merkitystä.

Hallitusohjelmassa on myös kirjaus vesivoiman tuntuvasta lisäämisestä. Näiden ristikkäisten lausumien valossa on tarkasteltava myös Vuotoksen rakentamista. Jo rakennetun vesistön loppuun rakentamisen ei pitäisi olla suuri ongelma. Lisäksi on syytä tarkastella ilmastonmuutoksen vaikutuksia tulvatilanteisiin. Kemihaaran yläjuoksun tulva-altailla on ratkaiseva merkitys Rovaniemen turvallisuudelle.

Toistuvasti julkisuudessa otetaan esille Vuotoksen metaanipäästöt. Alue on kuitenkin suurelta osin soita, joilla on jo luonnostaan metaanipäästöjä. Lisäpäästöjä tuskin syntyy merkittävästi. Säätöominaisuuksiltaan vesivoima on ylivoimainen energialähde. Sillä voidaan edesauttaa myös tuulivoiman hyödyntämistä.

Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on tavoite, jota ydinvoiman käytön lisäämisellä voidaan edesauttaa. Kysymys ei ole uusiutuvasta energialähteestä, mutta päästöjen vähentäminen on tärkeä tavoite.

Kaiken kaikkiaan Suomi on harvaanasuttu ja pitkien välimatkojen maa. Yksi Suomen kannalta merkittävä ongelma syntyy lentokonepäästöjen rajoittamisesta. Varsinkin maan pohjoisimman osan saavutettavuus joutuu vaaka-laudalle. Tässä yhteydessä olisi syytä tarkastella valtioenemmistöisen monopoliyhtiön strategiaa kotimaan lentoliikenteessä. Tai voitaisiin etsiä keinoja, joilla voidaan edesauttaa kilpailun syntymistä alalle. On kohtuutonta, jos tilanne on se, että Lapissa panostetaan voimakkaasti matkailuelinkeinon kehittämiseen - myös valtion rahalla - mutta saavutettavuutta ei pystytä kohtuudella takaamaan.

Ei kuitenkaan haasteita ilman myös merkittäviä voittoja. Hallitukselle onkin myönnettävä suuri kiitos päätöksestä ensin Kemijärven junayhteyksien takaamiseksi ja nyttemmin myös Rovaniemi-Kemijärvi radan sähköistämiseksi vielä kuluvan vaalikauden aikana. Kysymyksessä on paitsi kaivattu kädenojennus alueelta tapahtuvan puunhankinnan turvaamiseksi, niin myös tärkeä elinkeino- ja ympäristöteko. Parasta politiikkaa voidaankin saada aikaan panostamalla samalla sekä infrastruktuurin parantamiseen että järkevään raaka-aineiden käyttöön.

Yhä valoisampaa kevättä ja pääsiäisenaikaa toivottaen!

Ulla Karvo


Copyright © 2007... Arctic Need Oy