Hallituksen liikennepolitiikka vie oikeaan suuntaan

Kestävä liikennepolitiikka edellyttää pitkäjänteistä suunnittelua. Toimivalla väyläverkostolla tuetaan elinkeinoelämän ja talouden kasvua ja taataan kehitys myös muualla kuin metropolialueella. Tällä on arvoa koko Suomelle.

Maakunnissa etenkin alempiasteiselle tiestölle kohdennetut lisäpanostukset ovat tervetulleita, samoin sitoutuminen liikenneväylien kunnon säilyttävään perusväylänpidon rahoitukseen. Perusväylänpidosta huolehtimalla säästetään kuluja, joita pitkälle pääsevä rapistuminen aiheuttaa.

Hyvän esimerkin hallituksen reagoinnista elinkeinoelämän tarpeisiin tarjoaa se, miten Esko Ahon johtaman selvitystyöryhmän näkemykset on huomioitu. Työryhmän näkemysten mukaisesti hallitus turvaa puunsaantia yksityisteiden kunnostamiseen, perustienpidon rahoitukseen ja eräiden vähäliikenteisten rataosuuksien peruskorjaukseen satsaamalla.

Rataverkoston vahvistaminen ja ylläpitäminen edesauttaa elinkeinoelämän tarpeita. Raide- ja joukkoliikenteen kehittäminen on myös yksi keino edistää ilmastoystävällisempää liikkumista silloin, kun siihen on mahdollisuus. Erityistä syytä iloon meillä on hallituksen päätöksestä sähköistää Rovaniemi-Kemijärvi-rata. Niin matkailun kuin kaivannaisteollisuudenkin tarpeet on huomioitava myös rataverkoston kehittämisen jatkotyössä.

Lentoliikenteen edellytysten turvaaminen on erityisen tärkeää varsinkin Lapin olosuhteissa. On muistettava, että Suomi on pitkien välimatkojen harvaanasuttu maa. Lentoasemien ylläpito verkostoperiaatteen mukaan takaa toivottavasti vähäliikenteisten lentoasemien säilymisen. Pitkän aikavälin tavoite siitä, että lentoliikennettä voidaan ostaa paikkakunnille, joiden matka-aika Helsingistä on nopeinta junayhteyttä käyttäen yli kolme tuntia, on erityisen kannatettava, ja toivottavasti tämä on vastaus EU:n päätökseen lentokonepäästöjen rajoituksista.

Liikenneturvallisuus on vahvasti kytköksissä tiestön kuntoon. Tie- ja liikenneympäristöä koskevien hankkeiden turvallisuuden kattava arviointi onkin tavoiteltavaa. Liikennekuolemien ja loukkaantumisten määrää on kuitenkin vähennettävä muillakin keinoin. Lisäämällä valistusta, torjumalla rattijuopumuksia ja puuttumalla vaarallisiin sääntöjen noudattamattomuuksiin ja ylinopeuksiin voidaan ennalta ehkäistä turhia liikennekuolemia.

Liikenneverkoston ylläpitäminen on elinehto maan kehityksen takaamiselle ja ylläpitämiselle. Toisaalta sen rahoitukseen on kehitettävä uusia keinoja. Elinkaarimalli edesauttaa kokonaistaloudellisten ratkaisujen löytämistä, ja yhtenä keinona esitetty rahastopohjainen malli on myös varteenotettava keino parantaa suomalaisen yhteiskunnan kehittymistä.

Kaiken kaikkiaan hallitus on nyt ottanut liikennepolitiikassaan vahvasti oikean suunnan, jossa meidän on hyvä edetä. Vuosien 2009-2011 kehyksissä Lappi on jo näkyvästi huomioitu, minkä lisäksi Kemin meriväylä otettiin täydennetylle hankelistalle. Liikennepolitiikkaa onkin tärkeä pitää kiinteänä osana alueellista tukivälineistöä.

Ulla Karvo
kansanedustaja (kok)


Copyright © 2007... Arctic Need Oy