Joukkoliikenteen kehittämiseen panostettava Rovaniemelläkin

Suomi on pitkä ja harvaan asuttu maa. Oma auto on monelle ainoa väline päivittäisen työmatkan tai kauppareissun taittamiseksi. Haja-asutusalueilla väki vähenee, ja bussien vuorotiheys voidaan kokea riittämättömäksi. Toisaalta kaupungistumisen myötä yhä suurempi joukko suomalaisista asuu yhä tiiviimmin, mikä asettaa myös omat haasteensa joukkoliikenteelle.

Kaikesta maamme joukkoliikenteestä 70 % tapahtuu pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen ja Turun seuduilla. Kaupungeissa joukkoliikenteen tehostamisella on saavutettavissa suurimmat hyödyt niin ilmaston kuin liikenteen sujuvoittamisenkin kannalta. Joukkoliikennettä on siis suosittava ja kehitettävä voimakkaimmin siellä missä "joukkoja" on.

Vaikka aivan suurimpien kaupunkien palvelutasoa voi olla vaikea saavuttaa ainakaan aivan lähitulevaisuudessa, niin on kuitenkin tärkeää, että myös Rovaniemellä kehittämisessä noudatetaan määrätietoista otetta. Meilläkin on asetettava tavoitteeksi, että joukkoliikenne on helposti kaikkien saatavilla, lippujen hinnat ovat kohdallaan ja palvelu tasokasta.

Palvelujen käytettävyyttä edistävät hyvin suunnitellut aikataulut, reittiverkostot sekä asiakaslähtöinen tiedotus. Kaupungin Norvajärvi - kaupungin keskusta (Ruokasenkatu) -reitille järjestämä työmatkaliikennekokeilu on ollut osaltaan hyvä avaus kehittää vanhan maalaiskunnan alueelta olevia yhteyksiä, ja on toivottavaa, että avointa kehittämismieltä löytyy myös jatkossa.

Valtakunnan hallitus on osaltaan panostamassa joukkoliikenteeseen. Lähtökohtana erityiselle kehittämisohjelmalle on se, että joukkoliikenteen asema liikennepolitiikassa arvioidaan nykyistä perusteellisemmin ja samalla joukkoliikenteen painoarvoa ja arvostusta nostetaan. Tavoitteena on turvata joukkoliikennepalvelut mahdollisuuksien mukaan koko maassa.

Työmatkaliikenteen osalta hallituksella on puolestaan ollut työn alla esitys työsuhdematkalippujärjestelmän uudistamiseksi siten, että työsuhdematkalipun käytöstä tulee työnantajalle nykyistä helpompaa ja työntekijöille houkuttelevampaa. Valtiovarainministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö ovat tässä hankkeessa avainasemissa.

Ympäristönkin kannalta on aina myönteistä, jos ihmiset päätyvät valitsemaan vähäpäästöisiä autoja ja suosimaan niiden ohella myös muita liikkumismuotoja, kuten joukkoliikennettä ja kevyttä liikennettä. Tähän kannustavia toimenpiteitä ovat joukkoliikennetuen nostamisen ohella mm. auto- ja ajoneuvoverotuksen painottaminen vähäpäästöisiä autoja suosivaksi.

Tärkeintä on, että kaikkia liikenneratkaisuja tehtäessä pidetään mielessä kokonaisuus, johon kuuluu niin viihtyvyyden, työpaikkojen ja palvelujen sijainnin kuin ympäristöasioiden ja elinkeinoelämänkin huomiointi. Autoilu on monelle välttämättömyys, ja on hyväksyttävä, ettei sen käyttöä voida lopettaa tai edes tule pyrkiä estämään. Joukkoliikennettä ja kevyen liikenteen reittejä parantamalla vaihtoehtojen kirjoa voidaan kuitenkin lisätä ja tehdä liikkumisesta autottomillekin entistä vaivattomampaa.

Ulla Karvo
kansanedustaja (kok)


Copyright © 2008... Arctic Need Oy