Metsähallituksen roolista Lapin matkailuliiketoiminnassa

Ohessa hallitukselle osoittamani kirjallinen kysymys koskien Metsähallituksen roolia Lapin matkailuliiketoiminnassa sekä siihen ministeri Kiviniemeltä saamani vastaus. Pidän tärkeänä, että eri toimijoiden asemaa selvennetään ja että asia otetaan vielä läpikotaiseen tarkasteluun.

*********************************************************************************************

KK 755/2008 vp - Ulla Karvo /kok

Metsähallitus on merkittävä toimija Lapissa. Kyseessä on valtion liikelaitos, joka on jakautunut eri osiin. Villi Pohjola on matkailuun panostava osa liikelaitosta.

Mökkivuokrauksen lisäksi Villipohjola on panostanut viime vuosina voimakkaasti ohjelmapalveluiden tarjontaan. Linjausta on perusteltu sillä, että Villi Pohjola käyttää paikallisia yrittäjiä alihankkijoina ja siten työllistää niitä. Viime keväänä Metsähallitus osti kuitenkin safariyrityksen. Safaritoiminta on erittäin kilpailtu sektori, minkä vuoksi kyseinen markkinoille tunkeutuminen - varsinkin yritysoston muodossa - on herättänyt ihmetystä.

Tilanteen selkiyttämiseksi voisikin olla paikallaan selventää, mikä on Villi Pohjolan asema ja onko tarkoituksenmukaista, että valtion liikelaitos harjoittaa yritystoimintaa alalla, jolla on jo runsaasti yksityistä tarjontaa. Safariyritys on osakeyhtiömuotoinen, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, mikä taho toimintaa pyörittää.

Edelleen voisi olla perusteltua tarkastella, ovatko Villi Pohjolan toiminta ja rahoitus kyllin läpinäkyviä ja harjoittaako yritys valtion liikelaitoksen varoin subventoitua kilpailua vääristävää toimintaa.

Safariyritys on Metsähallituksen pääjohtajan mukaan ostettu lainarahalla, mikä on aiheuttanut spekulointeja myös siitä, onko hankinta yritetty saada näyttämään tällä järjestelyllä hyväksyttävämmältä kuin miltä se muutoin olisi voinut vaikuttaa. Villi Pohjolan oma pääoma ei olisi riittänyt kaupantekoon.

Metsästyslupien myöntäminen liittyy myös kiinteästi Metsähallituksen toimintaan. Lupa-asioiden käsittely on keskitetty Metsähallitukselle, minkä on koettu aiheuttavan suurta hankaluutta. Metsästysmatkailua tarjoaville yrittäjille on syntynyt huomattavia menetyksiä, kun he eivät ole voineet myydä matkapakettia luvan kanssa. Keskittämistä on perusteltu riistakannan suojelulla ja kaikkien ihmisten oikeudella saada metsästyslupia.

Kun liikelaitosten asema on tiettävästi muutoinkin valtionvarainministeriön työryhmän käsiteltävänä, on Metsähallituksen roolin perusteellinen tarkastelu paikallaan.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Missä vaiheessa valtionvarainministeriön selvitys liikelaitosten asemasta on ja mitä hallitus on mahdollisesti jo muutoinkin aikonut tehdä turvatakseen sen, että Metsähallituksen varsin monijakoiseksi kehittynyt rooli ei kohtuuttomasti heikennä matkailualan muiden toimijoiden asemaa?

Ulla Karvo /kok

*********************************************************************************************

Ministerin vastaus:

Valtiovarainministeriö asetti 18.3.2008 hankkeen kartoittamaan valtion liikelaitosmallin soveltuvuutta sisämarkkinoille. Hankkeen toimikausi on 1.3.2008-31.12.2009. Hankkeen perustamisen sysäyksenä oli Euroopan unionin komission 11.12.2007 Suomelle osoittama osittain kielteinen päätös C 7/2006, jonka kielteinen osa koski Tieliikelaitoksen saamaa valtiontukea. Komissio pitää kiellettynä valtiontukena liikelaitoksen konkurssisuojaa ja poikkeavaa verokohtelua (konkurssilainsäädännön ja tavanomaisen yhteisöverotuksen soveltumattomuus).

Konkurssilainsäädännön ja yhteisöverotuksen soveltumattomuuteen liittyvät tukitoimenpiteet ovat kumoutuneet Tieliikelaitoksen osalta 1.1.2008 alkaen, kun Tieliikelaitos on muutettu valtion omistamaksi osakeyhtiöksi. Komission päätöksellä on kuitenkin yleisempää merkitystä valtion liikelaitosjärjestelmän kannalta. Konkurssilainsäädännön ja yhteisöverotuksen soveltumattomuus koskee kaikkia valtion liikelaitoksia. Valtion liikelaitosjärjestelmän piirissä on nykyisin viisi valtion liikelaitosta: Ilmailulaitos, Luotsausliikelaitos, Metsähallitus, Senaatti-kiinteistöt ja Varustamoliikelaitos.

Valtiovarainministeriön asettaman työryhmän tehtävänä on

kartoittaa valtion liikelaitosmallin soveltuvuutta sisämarkkinoille,
tehdä yhdessä liikelaitoksia ohjaavien ministeriöiden, kilpailuviranomaisten ja valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston kanssa liikelaitoskohtaiset ehdotukset tarvittaviksi toimenpiteiksi ja
tehdä ehdotukset mahdollisesti tarvittaviksi uusiksi organisointi- ja ohjausmalleiksi.

Toimeksiannon mukaan hankkeessa tulee tehdä 31.5.2009 mennessä tarvittavat linjaukset ja mahdolliset kehittämisehdotukset liikelaitoskohtaista valmistelua varten sekä 31.12.2009 mennessä liikelaitoskohtaiset ehdotukset mukaan lukien mahdolliset liikelaitoskohtaiset säädösehdotukset.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta on kokouksessaan 29.1.2008 käsitellyt komission kannanottoa ja puoltanut hankkeen asettamista. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan kannanoton mukaan uusia valtion liikelaitoksia ei toistaiseksi perusteta.

Hankkeessa tullaan toimeksiannon mukaisesti kartoittamaan valtion liikelaitosmallin soveltuvuutta sisämarkkinoille ja tekemään ehdotukset mahdollisesti tarvittaviksi uusiksi organisointi- ja ohjausmalleiksi sekä tekemään yhdessä liikelaitoksia ohjaavien ministeriöiden, kilpailuviranomaisten ja valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston kanssa liikelaitoskohtaiset ehdotukset tarvittaviksi periaatteiksi. Niin ikään laaditaan ehdotukset periaatteiksi, joita tulisi noudattaa valtion liikelaitosmuotoisessa liiketoiminnassa sekä valtion virastojen maksullisessa palvelutoiminnassa. Liikelaitoskohtaisten ehdotusten lähtökohtana ovat edellä tarkoitetut periaatteet sekä liikelaitoskohtaiset analyysit. Liikelaitoskohtaiset analyysit koskevat liikelaitosten eri toimialoja ja tehtäviä, liikelaitosten tytäryhtiöitä sekä liikelaitoskonsernien asemaa markkinoilla, markkinaosuuksia, yhteistyörakenteita ym. kilpailuneutraliteettiin liittyviä kysymyksiä. Myös kirjallisessa kysymyksessä esitetyt seikat tullaan Metsähallitusta koskevia esityksiä laadittaessa tarkkaan analysoimaan ja ottamaan huomioon.

Hankkeesta kertyneiden selvitysten perusteella on jo alustavasti tiedostettu Metsähallituksen erityislaatuinen asema markkinoilla. Siihen tullaan kiinnittämään huomiota, kun tehdään Metsähallituksen osalta liikelaitoskohtaista ehdotusta. Luonnollisesti kyseessä olevaan liikelaitoskohtaiseen ratkaisuun vaikuttavat myös hankkeessa tehtävät yleiset linjaukset, ja siten on tärkeää, että jokaista liikelaitosta koskevat kilpailuneutraliteettikysymykset ratkaistaan samanaikaisesti ja samojen taustaperiaatteiden mukaisesti. Tästä syystä myöskään mihinkään nopeutettuihin erillisratkaisuihin ei ole syytä ryhtyä.

Helsingissä 7 päivänä marraskuuta 2008

Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi


Copyright © 2008... Arctic Need Oy