Aluepolitiikkaa valtakunnalliseksi eduksi
Aluepolitiikka on perinteisesti aihe, jonka parissa työskenteleminen vaatii
aivan erityistä kykyä tasapainoiluun ja yhteisten intressien etsimiseen. Niin
yhtenäinen ja konsensushakuinen maa kuin Suomi monessa suhteessa onkin, niin
alueiden eduista puhuminen on usein vaarassa kääntyä vastakkainasettelujen
lietsomiseksi, joka ei tuota juuri muuta lisäarvoa kuin uusia lukuja populismin
historiaan. Etenkin vaalien alla ehdokkailla on paine antaa katteettomia
lupauksia, jotka eivät lopulta tuo voita kuin korkeintaan ehdokkaan omalle
leivälle.
Vastavoimana tällaiselle kilpalaulannalle onkin tärkeää pitää esillä myös
tasapainoista aluepolitiikkaa puoltavia asia-argumentteja. Esimerkit Lapista
kertovat, että jopa alueellistamiset, jotka kohtaavat usein runsastakin
vastustusta, voivat olla kannattavia muutoinkin kuin vastaanottavan paikkakunnan
näkökulmasta.
Alkuvuodesta julkaistu alueellistamisen taloudellisten vaikutusten
arviointiraportti tukee osaltaan näkemystä siitä, että valtakunnalliset
intressit voivat toteutua myös alueellistamisten yhteydessä. Tämän
valtiovarainministeriön selvityksen mukaan alueellistaminen maksoi ensinnäkin
oletettua vähemmän ja siitä seurasi vieläpä selkeitä säästöjä.
Etenkin Haltikinkin alueellistamiskustannukset ovat jääneet murto-osaan
ennustetuista. Vuosittaiset kustannukset ovat vähentyneet jopa 12 500 eurolla /
henkilötyövuosi ja samalla keskus on myös kehittynyt voimakkaasti.
Matkakustannuksetkin ovat pudonneet keskuksen otettua käyttöön uutta
kommunikaatiotekniikkaa.
Kemijärvellä aloittaneet työ- ja elinkeinoministeriön puhelinvaihde ja
maistraattien muuttoilmoitusten puhelinpalvelu ovat puolestaan tuoneet
kaupunkiin vajaat 40 työpaikkaa. Molempiin on löytynyt hyvin työvoimaa, ja
kaupungin tulot nousivat merkittävästi. Myös asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä.
Kaiken kaikkiaan nämä tapaukset ovat erinomaisia esimerkkejä siitä, mitä
toiminnallisista lähtökohdista tehtävillä alueellistamisilla voidaan saada
aikaan. Rakentamalla alueilta jo löytyville valmiuksille voidaan luoda yhä
elinvoimaisempia keskittymiä ja tarjota työpaikkoja ihmisille, jotka olisivat
muutoin muuttaneet työn perässä muualle. Samalla turvataan verotuloja, joita
voitaisiin toisin toimittaessa olla hakemassa valtionosuustasauksina muualta.
Vaikka julkisen sektorin työllistämismahdollisuudet ovatkin rajatut,
mahdollisuuksia löytyy siltäkin puolelta, uusista toiminnoista ja
uudelleenorganisoinneista. Rovaniemen osalta selkeä kärkihanke on tällä hetkellä
EU:n Arktisen informaatiokeskuksen perustaminen, joka olisi paitsi Lapille ja
Suomelle niin koko Arkisen alueen kehitykselle tärkeä vahvistus. Arktisen alueen
parlamentaarikkokonferenssin olemme jo voittaneet puolellemme ja mm.
ulkoministeri Stubb on antanut hankkeelle täyden tukensa.
Panostamalla tällaisiin kaikkia hyödyttäviin yhteishankkeisiin pystymme
toivottavasti murtamaan alueiden välisiä vastakkainasetteluja ja näkemään myös
taloudellisesti ja toiminnallisesti perusteltuun hajasijoittamiseen liittyvät
edut.
Ulla Karvo
Kansanedustaja, Lapin kokoomuksen puheenjohtaja
Copyright © 2011... Arctic Need Oy